Центр Тестування провів три тренінги в межах проєкту REHAB

Державною організацією «Центр тестування професійної компетентності фахівців з вищою освітою напрямів підготовки «Медицина» і «Фармація» при МОЗ України» 5-7 квітня  2021 року було проведено три навчальних тренінги для науково-педагогічних співробітників закладів вищої освіти, що здійснюють підготовку здобувачів вищої освіти за спеціальністю «Фізична терапія та ерготерапія». Три дні поспіль активними учасниками освітніх заходів були викладачі кафедри фізичної терапії та ерготерапії Львівського державного університету фізичної культури імені Івана Боберського.
Навчальні тренінги відбувались в синхронному онлайн-форматі і  проводились у зв’язку з  необхідністю створення банку тестових завдань інтегрованого тестового іспиту КРОК 2  як компоненту єдиного державного кваліфікаційного іспиту (ЄДКІ), який вперше в грудні цього року будуть скаладати здобувачі вищої освіти спеціальності «Фізична терапія та ерготерапія».

Метою тренінгів було ознайомлення розробників тестових завдань з основними поняттями та категоріями тестування, правилами конструювання тесту і створення тестових завдань, структурою та шаблонами написання тестових завдань.
Перший навчальний тренінг, який проводив керівник Центру ґендерної освіти Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя Олександр Желіба був присвячений загальним питанням тестування як форми контролю та стандартизованим тестам із закритими тестовими завданнями.

У вівторок 6 квітня учасники тренінгу занурились у питання технології проектування тестових завдань, правила написання умови, ключа і дистракторів для тестових завдань типу MCQ 1/n, що викликало жваву дискусію та обговорення.

 

The Testing Board conducted three trainings within the REHAB project.

On April 5-7, 2021, the state organization " TESTING BOARD OF PROFESSIONAL COMPETENCE ASSESSMENT OF PROFESSIONALS WITH HIGHER MEDICAL AND PHARMACEUTICAL EDUCATION UNDER THE MINISTRY OF HEALTH OF UKRAINE" conducted three trainings for research and teaching staff of HEIs  in Ukraine that training higher education students in the specialty "Physical Therapy and Occupational Therapy". For three days in a row, active participants in the educational activities were teachers of the Physical Therapy and Occupational Therapy Department of the Ivan Boberskyj Lviv State University of Physical Culture.
The trainings took place in a synchronous online format and were conducted in connection with the need to create a bank of test tasks of the integrated test KROK 2 as a component of the unified state qualifying exam (USQE), which for the first time in December this year will be composed by graduates of the specialty "Physical Therapy and Occupational Therapy".
The purpose of the trainings was to acquaint test developers with the basic concepts and categories of testing, the rules of test design and creation of test tasks, the structure and templates of writing test tasks.
The first training, conducted by Oleksandr Zheliba, Head of the Center for Gender Education at Mykola Hohol Nizhyn State University, was devoted to general testing issues as a form of control and standardized tests with closed test tasks.
On Tuesday, April 6, the participants immersed themselves in the technology of test task design, rules for writing conditions, keys and distractors for test tasks such as MCQ 1 / n, which provoked a lively discussion and debate.
The third day of the training was started by the Deputy Director of the Testing Board Lesia Voitenko with a review of the regulatory framework and practice on the certification of graduates in the field of knowledge "Health".
The next issue was the main structural defects of the test tasks. The speaker revealed in detail the typical errors that may occur during their construction, gives examples of using a template for writing a test task and provided a form for submitting a task to the Testing Board.
Testing Board plans to continue conducting trainings, active participants of which will be teachers of the Department of Physical Therapy and Occupational Therapy, as some of them are directly involved in the process of creating test tasks of the integrated test exam KROK 2.

«This project has been funded with support from the European Commission. This publication [communication] reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein».

Go back